tisdag 9 december 2008

Lite mer flugor

Allt eftersom jag börjar känna mig lite bättre i skallen så ökar produktionen av flugor.
Flugbindningskursen är avslutad och den var väl lite sisådär.
Materialet som vi använde var dels ganska torrt och av dålig kvalitet och det var mycket samma flugor som vi band med lite olika varianter. Fast lite nya uppslag fick man i alla fall.
Sen tycker jag att man var lite för mycket inriktad mot våtflugor istället för att rikta in sig mot torrflugor och nymfer som man normalt fiskar mest med (i alla fall jag...ähh nu lurar jag mig själv också...det är ju bara superpuppan jag fiskar ned...).

Nu var väl läraren i och för sig av "den gamla stammen" som fiskar mer med våtflugor, men ändå. Tycker att man i allafall skulle ha bundit upp flugor som Superpuppan och en och annan Klinkhammer.. men men!
Man fick lite nya kontakter och vet nu om att det finns ett gäng som binder flugor tillsammans här i stan varje tisdag.
Ska nog försöka att börja gå där efter jul.

Tänkte att jag lägger ut några nya flugor som jag bundit på sistone. Tror inte att jag kommer att få nåt nobelpris i flugbindning (Varför finns det inte ett sånt pris förresten?) men det är en rätt skojig hobby i alla fall.

Den första är en egen kreation som jag valt att kalla AL-stekel. Misstänker att den nog redan finns men jag har inte sett den någonstans och sätter därför ett namn på den.

AL-stekel
Bak/fram kropp: svart fly-rite
Mellankropp: röttflossilke
Ben: brunt tupphackel







Ljus dagslända
Inte så mycket att orda över. Band några dagsländor i olika storlekar med ljus flyrite kropp, stjärt av rapphöna, vingar av anka och hackel av tupp





March brown våtfluga
Vinge: Rapphönans vingpenna
Stjärt: Rapphöna
Kropp: hares ear
Hackel: Rapphöna





Tydligen en väldigt underskattad fluga enligt läraren som höll denna på en topp fem lista

Royal coachman variant
Kropp: rött flossilke och påfågelherl
Stjärt: Rapphöna (hade inte guldfasan tippets)
Vinge: Anka
Hackel: Tupp




En helt egen nattsländepuppa
Kropp: flyrite brun och svart
Hackel: brun tupp
"Pupphud": en bit av en plastpåse






Svart dagslända
Blir en del improviserande när man inte har så mycket material. Här provade jag att använda lite vit anka som stjärt






E-12

Kanske den mest klassiska av alla flugor. Europeae 12, också känd som Europa 12 eller E-12.


En klassisk nattslände imitation.



Råstoflugan
En av Gunnar Westrins favoriter. Vet inte riktigt vad den ska imitera, kanske nån typ av gammarus eller liknande. Skall också fungera väldigt bra som upphängarfluga vid vinterfiske

Kropp: Påfågelherl och rött flosssilke
Vinge: Påfågelherl

March Brown Silver våtfluga



Återigen en favorit hos flubindningsläraren.
Samma som march brown men istället silver tinsel och silver ribbing som kropp.






Bradshaws fancy variant
En riktig klassiker på framför allt harr.

Sven-Erik Loodh lade helt enkelt till en extra tuss rött uppe vid kroköglan. Vet inte vad den ska imitera men är tydligen extremt bra.
Kallas också "Fegisen" Sven-Erik Loodh kläckte en gång ett klassiskt uttryck "ge mig ett kilo kaffe och några fegisar överlever jag en månad till fjälls"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Måste säga att du redan blivit en "fettfena" på att trockla flugor, grymt impad. Ser fram emot lanseringen av flugboxen "The Jarl Collection - 12 flies to die for".
Rock on... Peter

Allan sa...

Boxen är redan klar. Det blev 12 superpuppor..