torsdag 23 juni 2011

Laxresa Dag 4 (Söndag)

Huvva vad trött man var.. kliva upp vid den tiden med whiskymage …. Det är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli trevligt..
Trött bortom mänsklig fattningsförmåga så kokade jag kaffe samtidigt som jag klädde på mig. Lite småbakis kastar jag i mig en kopp som smakar som skit innan vi kliver i bilen och sticker iväg.
Målet för morgonen var en annan av våra favoritpooler, ”Iverhölen”.

När vi kommer dit så har man naturligtvis en förhoppning om att få kliva ut i en pool som vilat hela natten, men det är ju bara en vansinnig förhoppning. Det har naturligtvis varit en nattfiskare där som precis är på väg hem så poolen får inte många minuters vila innan vi går på.

All information som jag insupit gällande laxfiske pekar mot att det skulle höja chanserna till ett hugg ordentligt om man låter poolen vila en timma. Men hur ska det gå till? Man har några få dagar där man vill fiska och att då den sista dagen utan känning sätta sig och titta på vattnet i en timma… ja, ni förstår ju, det blir ju inte så..

Jag lyckades faktiskt att hålla mig tillräckligt länge för att ta en kopp kaffe och tänkte bara sitta och njuta en stund. Då visade det sig att det kaffe jag under morgonen kokat visade sig ha mer likheter med trocadero i färgen. Jag hade i stort sett inte lagt på nåt kaffe alls.. Sånt borde göra att humöret går i botten, för så funkar man inte i Norge. Nix, där utropar man glatt "Akkurat morsomt, nydeligt gott kaffe!" Och går sedan till verket.

Gick först en sväng med s1/s3 utan känning och växlade sedan över till S1 linan som jag köpt ny innan avfärd men inte provat. Så när jag sen passerar Staffan och snackar lite så hoppar plötsligt en lax mitt i ån. Vi fick då äntligen se fisk i rörelse.
Jag går en bit uppströms och provar på den och då är det djävulskt spännande. Dels för att vi äntligen sett en fisk, men även för att om en fisk rör på sig så kan det betyda att det kommit ny fisk in i poolen.
Så nu fiskade vi rätt hårt. Under den här perioden så kände jag också att jag fiskade mer effektivt och ”bra” än jag tidigare gjort. Det kändes som att jag började ”förstå” poolen bättre.
Vattnet hade också sjunkit sedan vi var där senast och den var nu lättare att läsa. Det hade uppenbarat sig mer distinkta strömkanter, stenar och blankfläckar. Nu kändes det som att hugget var väldigt nära.

Tyvärr är det så att när något är roligt så går tiden fort. Helt plötsligt så var det dags att packa ihop och fara tillbaka till campingen för att städa ihop och åka tillbaka till tråkiga, laxlösa Sverige. Precis innan vi åker från poolen kommer det två jäktade fransmän till poolen och funderar på om vi sett fisk? De berättar att de stått längre ner på en bro och sett en hel del fin fisk passera uppströms.
Trots det så var det dags för oss att fara hem. Vissa saker styr man inte över..
Så vi åker till campingen och städar stugan och packar bilen. Då kommer fransmännen och berättar att de tagit en nystigen lax på 11,7 kg..
Det hade kunnat vara min…

På vägen hem så sitter man och sammanfattar och målet för resan uppfylldes. Dels att få se fisk men också att få lite kännedom om pooler och hur det fungerar i Norge.
Allt där fungerar perfekt. Camping, kort, pooler folk. Har inget negativt alls att säga.
Innan vi passerar gränsen in till Sverige är jag så sugen på att stanna så att det nu gör fysiskt ont i mig. Hade inte Staffan varit med mig så hade jag ringt och tagit semester på stående fot i flera dagar till.

Må era laxresor vara långa!

Inga kommentarer: