tisdag 14 september 2010

för vilken gång i ordningen?

Efter att ha hemkommit från älgjakten i lördags kväll och tagit reda på köttet till närmare 22.00 så kände jag att jag hade fått nog av att vara ute i naturen. Tanken var nog att spendera söndagen i soffan och vila upp sig inför kommande veckas arbete.
Men så vaknade jag på söndagmorgon och gissa vilken min första tanke var?
"Fiska? Ja kanske det!"
Så less på natur var man alltså.. Jävlafiskesjuka...

Denna gång blev det Grimman i ljungans nedre delar. Jag har varit ner dit några gånger på slutet och tycker att det är en riktigt fin liten sträcka. Låt vara att det nästan alltid är folk där men det är å andra sidan väldigt trevliga människor och jag lär mig lite av dom för varje gång.
Därtill är det en sträcka med en fin strömkant som avslitas ner mot en nacke och det känns alltid gitigt att gå just den biten. Sen så gör det inte saken sämre över att jag fick ett par öringar där i våras och även tappade två riktigt fina bitar på samma sträcka..

Nu gick det dock som det har gått alla gånger efter semestern, dvs inte en tillstymmelse till fisk. Jag vet inte om det är sjunde gången nu som jag varit ute utan att känna något. Som "tur" är så verkar ingen annan få nåt heller och det känns på sätt och vis bra. Då vet jag att det inte bara är min egen oduglighet som är orsaken till min fisklöshet. Sen är det naturligtvis en starkt bidragande orsak..

Men om vi tittar på ursäkter så lägger jag nog mestvikt vid att det är för varmt i vattnet fortfarande. Det ligger kring 15 grader och jag tror att det behöver gå ner till ca 12 grader innan öringen börjar stiga. Det kommer nog att komma igång de närmaste veckorna men då är det älgjakt som tar helgerna och veckodagskvällarna blir bara kortare och kortare.
Man får nog försöka att nyttja flextiden nån eftermiddag om man ska ta sig ut och förhoppningsvis känna nåt..

Må er fiskeiver ha förstånd att vila ibland!

Inga kommentarer: