lördag 4 september 2010

dan före dan före dan..

På måndag är det dags för älgjakt!
I år är uppladdningen och rutinerna dagarna inte riktigt desamma som de brukar vara. Normalt så åker jag hem till Ramsele redan på fredag kväll och spenderar helgen med några klassiska moment som alltid ingår.

- Sista provskjutningen av bössan!
Trots att man alltid släppt iväg skott och är relativt lugn så vill man ändå dkjuta ett par skott i sista stund med jaktammunition. Jag har vid två tilfällen varit med om kikarsikteshaverier (ett mitt i brinnande jakt och det andra dagen innan älgjaktspremiären)
Återkommer längre ner till bägge tillfällena..

- Inköp av matsäck Lördag
På lördagen så gör man alltid en sväng på ICA och handlar upp sig på fläsk och korv i ca 300 olika varianter. Tyvärr är det alltid slut på hälften och den andra hälften glömmer man bort i ren besvikelse. Man kommer i stället ut från affären med 6 folköl och en förvirrad min "vafan hände??" Så det innebär att det läggs till en punkt till..

- Inköp av matsäck söndag. Här har man förberett sig lite mer noga och skrivit en inköpslista. Som tur är så fylls ICA förråden på under natten och fläsk lasset kan bärgas.

- Den sista punkten är då jaktmötet på söndag eftermiddag. Här går vi igenom jakten, tilldelning, regler, pass mm.

Men i år blev det som sagt inte likadant. Jag är i stället kvar till söndag här i Matfors och far direkt upp till jaktmötet. Gissa om det har rubbat mina cirklar.. Springer runt som en yr höna och packar-packar upp-packar-packar upp-packar... och så håller det på. Ska göra en paus nu och gå ner och dricka en öl så att lugnet infinner sig.

Just ja, skulle ju berätta om kikarhaverierna. Det som inträffade under jakt var rätt skojigt. Satt en oktober morgon på pass på en stor och härlig myr. Frosten hade lagt sig under natten och det var klarblå himmel och helt vindstilla. På avstånd hör jag hur orrar sitter och "kockrar" så jag lyfer bössan och spanar av myren från kant till kant. Helt plötsligt när jag sitter där och tittar i kikaren så ser jag hur korset bara släpper från ena kanten! Och sedan i "taket" och den andra kanten.. Korset bara rasar ihop till en liten hög i botten av kikaren och ser ut som ett litet plockepinn. Så det var bara att ropa på radion och säga att "jag går av passet och far och köper ett nytt kikarsikte.." Märkligt att det inte hände när man just fått in 26 taggaren i siktet..

Den andra gången så var det på lördagen innan jakten och jag var iväg för att dubbelkolla.
Släppte två skott som kändes bra, fast de satt långt upp till höger..
"hmm, ska jag ha vinglat bägge skotten?"
Släppte två till varav ett långt till höger och tog bra. Inte helt nöjd så jag skruvade några knäpp och två nya skott.
"ännu längre upp och till vänster!, Vafan?!?"
Skruvade lite till
"TAVELBOM!?!?"
Började nu ana oråd och flyttade lite närmare tavlan.
Det tog mig nästan en hel djävla ask Nosler att konstatera att det faktiskt var kikaren som trasslade och inte mitt skytte som var totalt värdelöst (det ska tilläggas att det fanns en bakfylla inblandad som påverkade osäkerheten"

Må era älgar vara gigantiska, nära och stillastående!

Inga kommentarer: