tisdag 3 augusti 2010

tillbaka till övre ransarån tis 27/7

Tisdag morgon så vaknade vi alla lite sent med en välbekant smak i munnen av whisky, mjukost och snus.
Jag kan ärligt säga att det är en av de smakkombinationer som man bör undvika i största möjliga mån.
Men när vi kommer ur tältet (efter en ordentlig kraftansträngning) så möts vi av en väldigt positiv överraskning.
Det är förmodligen det bästa flugfiskeväder som jag skådat.
Mulet, vindstilla och varmt. Fisken vakade redan ute i selet som vi tältade vid och allt såg upplagt ut för en kanon dag.
Kvällen innan hade vi bestämt att vi skulle gå en bit uppför ån upp till Skible och kika närmare på ett ställe som vi
såg förra året.
Innan vi gick iväg kom jag på att mina vadare läckte ordentligt så jag smetade på en tub med liquisole på lite strategiska
ställen på vadarna.
Nu hade vi dock lite bråttom så det fick inte torka riktigt innan jag hoppade i dom och på med skorna.
Det skulle sedan visa sig vara en jättebra idé...

Så vi smög så sakteliga uppströms ån samtidigt som det vakade för fullt i vattnet mest överallt.
Vi kastade sporadiskt några kast på nån enstaka fisk men av någon märklig orsak så hade vi bestämt att vi skulle gå och därför så gick vi..
När vi kom upp till "s-kurvan" nedanför skible så stannade vi och kastade på ett par vakande fiskar utan att lyckas fånga någon, sedan fick vi se folk som var uppe på det ställe där vi hade tänkt fiska så i stället för att gå vidare så passade vi på att luncha.
När vi sitter och samtalar så inser vi det dumma i att gå runt när vi har fullt med fisk som vakar runt tältet och bestämmer oss för att gå tillbaka.
Så vi fiskar oss mer eller mindre i expressfart nerför ån med bara snabba stopp.
Vid ett av desa snabba stopp lyckas jag kroka en bättre fisk som efter en "attackhåvning" från Peter kunde landas.
Minnet sviker mig lite nu men vikt på ca 7-8 hg. Naturligtvis på en superpuppa..
Glömde bort både att fota och mäta längd men en fin och rolig fisk som nöp på mitt i strömmen.
En av få fiskar som vi lyckades ta i direkt strömfiske.

När vi väl kommer ner till tältet har det naturligtvis börjat att blåsa och därefter var det inte upp mer än någon sporadisk fisk.
Man är ju helt jävla dum i huvudet!! Kanonväder, vakande fisk, då går man på walkabout i stället.. Så jävla korkat..
Därtill så hade inte mina vadare blivit täta av morgonens lagning heller så nu var även mina extrakläder plaskvåta..
En annan trevlig överraskning var att de nu hade smält ihop med vadarskorna då liquisolen hade limmat ihop detta
till helhetslösning..
Under kvällen fick jag låna Jakes reservvadare vilket var det som räddade fortsättningen av resan.
Att gå runt och vara plaskvåt hela tiden förhöjer inte direkt upplevelsen..
Tyvär gav kvällen inte ett speciellt bra fiske heller. Vädret klarnade upp och det blev istället kallare ute
vilket kylde ner de eventuella kläckningar som hade varit på gång.
Jake och Peter hade ett lite bättre fiske under kvällen än jag hade då de fiskade selen där det var lite mer aktivitet samtidigt som jag fiskade vatten med lite mer fart.

Så som sammanfattning av denna dag så spenderade vi en underbar fiskedag med att i stort sett försöka promenera bort bakfylla ur kroppen och titta på vakande fisk... vilket jävla slöseri..

Må ni ha med era hjärnor på era fisketripper!

Inga kommentarer: