måndag 30 augusti 2010

Ny brukskniv

Under flera år så har jag under jakten använt mig av billigare knivar på grund av att jag är en obotlig slarver när det gäller att hålla reda på knivar. Jag tappar bort dom i samband med urtagning av älg, förlägger dom i samband med slakt, glömmer dom i bilar, tappar dom ur ryggsäckar och fickor och ett flertal andra varianter. Därför har jag använt mig av billigare varianter från Mora tex. Mora 2000 och Mora 731. Jag fick även en riktigt fin kniv av släkten i samband med min 30 års dag. Den kniven har jag använt och även tappat bort (även om jag hittade åt den igen) och i och med att jag tappade bort den så sade jag att den kniven fick läggas på "fin-hyllan" hemma och inte användas mer då jag var rädd att tappa bort den igen och inte hitta åt den igen.
Så i år tänkte jag istället köpa en brukskniv som jag nu ett par år gått och funderat på nämligen EKA swingblade. Alla jag har pratat med har gett den högsta beröm och jag har länge funderat på den.












Dels beroende på att det är ett sjysst blad på den men kanske framför allt att det nu finns stor chans att jag verkligen får buköppnaren med mig fram till älgen.
Min nuvarande buköppnare ligger normalt i ryggsäcken och när man står där och ska ta ur älgen så ids man inte gå och hämta den utan kör endast med kniven.
Köpte min på jakt.se (norrländska vapen..) till ett litet överpris (670 kr) men jämför man det med Barracuda (jaktia) så tog dom 895 kr..
Hade jag köpt den på nätet så finns den för 595 kr..
Tycker det är klent att man varierar så hårt på priserna. Borde finnas ett rekommenderat utgångspris som man borde kunna följa.. Klart är dock att man tänker till både en och två ggr innan man handlar något från Barracuda..

Må era knivar vara lättfunna!

Inga kommentarer: