måndag 30 augusti 2010

justera trycket

Så här inför älgjakten så har jag haft tanken på att försöka att övningsskjuta lite mer än det har blivit de senaste åren. Tyvärr har man alltid skjutit upp skyttet till sista stund (skojig ordlek va) och sen har man farit dit och skjutit bronsmärket och sedan har det inte blivit något mer.
Därtill så köpte jag ju också en ny pang ifjol (husqvarna 1900 lyx kal. 30-06) som jag inte riktigt blivit vän med ännu så i år tänkte jag försöka nöta på och träna lite.
Efter att ha varit på banan några kvällar så är det bara att konstatera att man är numera en mycket sämre skytt. Jag vet inte om det är kopplat till mina problem med skallen men skyttet är dessvärre inte vad det varit. Det är frustrerande när man skjuter och det finns ingen timing eller känsla alls i avfyring eller känsla över vart skottet tog. Det är inga problem med att skjuta godkänt, men det sker inte med samma lätthet och enkelhet som tidigare.

Men en sak som jag märkt är att jag tycker att trycket på geväret är lite för hårt vilket innebär att jag drar skottet. Så därför tänkte jag då att jag justerar ner det lite så det blir lite snällare.
Därför ringde jag jakt.se (f.d Norrländska vapen) och frågade hur bökigt det är att justera det. Svaret var: "Näää, det är ett snabbjobb går hur fort som helst" och vad kostar det?
"En hundring kanske" var svaret.
Så jag for upp dagen därpå med bössan med mig och gick in och lämnade in den. Då var det helt plötsligt annat ljud i skällan. "Näää, det här jag måste plocka isär den och rengöra den till att börja med och ta bort oxider och smörja och sen justera och trilskas en del."
Jaha, sa jag och kostnad och tid då?
"tja, du kan få den tidigast på tisdag (lämnades in på onsdagen) och det går på minst 6-700 kr…"
Jag tycker att det är fördjävligt dåligt att man lurar dit folk med falsk marknadsföring och sedan så är helt plötsligt andra regler som gäller.
Dom vet så väl att om man bemödat sig med att frakta dig geväret så vet dom att man orkar inte jaga priser och kanske fixa sånt här själv utan då lämnar man in grejorna med en suck och tar smällen..

Nu är det bara att hoppas att dom håller tiden och samtidigt inte fuckar upp något.. För nu är det bara en styv vecka kvar innan det är dags..

Må era vapen alltid vara vänner med ert avtryckarfinger

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är enkelt att justera trycket på Husqvarna 1900. Ta av slutstycket, det sitter en liten skruv i bakkant där slutstycket sitter, rakt ovanför avtryckaren (en liten spårskruv är det). Vänstervarv lättar på trycket, högervarv ökar trycket. Jag kollar trycket med hjälp av en påse med ett fastbundet snöre som jag hänger om avtryckaren. I påsen lägger jag PET-flaskor med vatten som jag väger upp på köksvågen. Ställ en skål på vågen, tarrera (nollställ) lägg sen hela påsen med PET-flaskor för att få total vikt. PET-flaskorna är lätta att ändra vikten på med mer vatten för högre vikt... Ställ inte trycket för lågt. 1,6-2,6 kg rekommenderas vanligen för klass 1. Jag har min på 2,6 kg vilket känns bra.