torsdag 29 april 2010

Mycket att hålla reda på

I helgen som gick var Anders ner och naturligvis så passade vi på att spendera den mesta tiden i ljungan för att öva på vårt tvåhandsfiske.
Anders hade ett nytt spö med sig som han var sugen på att pröva. Ett Loop Adventure 13,4 fot klass 9. Linan var detsamma som jag själv har dvs. en Rio Scandinavian spey versitip men i en tyngre klass, 10-11 (nedklippt men osäkert till vilken vikt)
Med tanke på att det är våröring som vi fiskade efter så kör vi då med de tyngsta spetsarna S6, S8 för att komma ner.
Nu gick det väl som det brukar gå. Inte ett enda hugg om man bortser från en och annan sten. Men vi såg det som välbehövlig kastträning. Själv gör det inte så mycket när man går bet då jag vet att det är en ny dag i morgon och då kan jag prova igen. Det var lite synd för Anders bara att det inte ville bita på något.
Han fick dock kämpa en hel del, då linan var alldeles för tung för det spöet. Han hade vägt den när han kom hem och den vägde 47 gram.. (till rekommderade 32-38 gram) och i kombination med ett rätt mjukt spö och sjunkspetsar så blir inte kastandet speciellt roligt.
Sedan så har vi lyssnat på fel info därtill. Vi körde med tafsar som var baserade på tumregeln "1,5 ggr spöets längd"
Vi har nu lärt oss att med sjunklinor så är det lämpligt med kortare tafs.. Det är myycket lina som ska lyftas ur vattnet..
Dagen efter var jag själv ut och provade med en 9 fots tafs och det blev då en helt annan kastning.. Men vi tar ändå rätt lätt på det då vi bägge är nybörjare och det enda sättet att lära sig är att göra lite misstag.
Idag har jag varit iväg och köpt några sjunktafsar som jag tänkte prova med i morgon. Har köpt en 5 fots och en 10 fots fast sinking som jag ska provdänga lite med.

Må väl och må era barn födas med fiskekunskap genetiskt inseminerad!

Inga kommentarer: