måndag 12 april 2010

Andra svängen

Söndag morgon och man vaknar tidigt och ser att det lyser en sol från en klarblå himmel.
Anna sover fortfarande och man smyger ner i köket och kokar sig en kopp kaffe.
"undrar vad man ska göra en sån här dag då?"
Kokar ett par ägg, smyger in framför tv:n och Distance and delicacy med Henrik Mortensen "råkar" slås på.
Med en sådan start på morgonen så var valet glasklart! Det blir kastträning i Ljungan!

Den här dagen hade jag tur och Anna följde med som sällskap.
Det kan vara hur trevligt som helst att bara vara själv vid vattnet men ibland vill man bara ha sällskap.
Stackars Anna misstänker jag är rätt less och följa med då jag har en benägenhet att prata fiske och kastteknik med henne.. Men hon brukar säga "prata på du, jag lyssnar ändå inte så noga"
Det räcker för mig.
Jag brukar iofs använda samma teknik när Anna pratar trädgårdsarbete...
Men numer så kan hon istället fota och greja med kameran och då har vi två stollingar som pysslar med varsin grej på varsin kant. Men man behöver inte alltid prata. Jag vet att hon är där, och det räcker.

Kastningen den här dagen gick faktiskt lite bättre. Delvis tror jag det beror på att jag den här gången hittade åt lite strömmande vatten, men också att jag valde en helt annan teknik. Jag struntade i att försöka se alla detaljer i kastet som en helhet med fokus på linan. Den här gången hade jag bara fokus på hur jag använde spö och armar. Då gick det en aning bättre. Ett och annat kast var jag faktiskt ganska nöjd med.


Det verkar dock som att jag skulle behöva korta klumpen lite men jag vill ändå avvakta tills dess att jag börjar få lite bättre hum. Det är synd att man inte känner någon rutinerad tvåhandsräv som skulle kunna hjälpa mig så här i början. Nåväl, jag får väl avvakta tills kursen med Drugge i början av Maj. Man får hoppas att man inte hunnit nöta in en totalt värdelös teknik tills dess.

Sedan så struntade jag i att använda krok den här gången också. Oavsett hur man bär sig åt så försöker man att fiska om man har krok på. Det jag behöver nu är bara att träna kastning och inget annat. Fisket får komma sedan.




Siktar nu på att komma iväg igen på tisdag. Upplägget ser ut som att jag rehabtränar varannan dag och kaster/fiskar varannan. Sen måste jag väl kanske hinna med lite hushållsarbete också men det löser sig. ;-)

Som vanligt så är det Anna som fotograferat och ni kan se fler av hennes bilder under bildarkivet till höger eller fler bilder från den här trippen rakt nedan.


Må era kast vara raka och precisa!

Inga kommentarer: