onsdag 7 april 2010

Tvåhandsspö äntligen!

Efter flera års funderande och "gruvande" så är det äntligen klart. Jag har införskaffat ett tvåhandsspö!

Under väldigt lång tid så har jag varit nära att ge mig in på fiske med tvåhandsspö. Jag har gått längs efter ljungan i flera år och avundsjukt sneglat och trånat efter ett sånt där långt och smäckert trollspö som de "riktiga" fiskarna har haft.
Det låter konstigt men det har ibland känts som att man inte fiskat på riktigt. Ungefär som när man var liten och satt med sitt bambumetspö när de stora grabbarna kom med ett kastspö med abumatic rulle.

Varje år har det känts som en lite för stor investering och jag har kämpat vidare med spinnfisket.
Nu ska jag absolut inte förringa spinnfiske för det är fruktansvärt skoj och en konstart för sig själv inom fisket, men det har ändå känts som att något saknats.
Inte blev det bättre av att jag började fiska enhandsfluga för ett par år sedan och föll pladask! Det fick mig bara att inse att jag egentligen även var en tvåhandsfiskare.
Ifjol så hyrde och lånade jag spö ett par gånger för att prova på.
Tror ni att man fastnade? Japp!
Omedelbart så blev det en helt ny dimension. Förutom själva fisket så är det även en tekniksport som griper tag i en. Jag kunde stå en hel dag i ösregn och hade lika gärna kunnat vara utan krok då det helt enkelt bara var skoj att försöka att få till ett enda bra kast. Ett enda bra kast när man fick "träff" och linan bara rasslar iväg ur spöringarna gav en fruktansvärd tillfredsställelse.
För att spä på (inte för att det behövdes) mitt sug så blev min svåger, Anders, "iväglurad" av en kompis till byske i fjol vår på 4 dagars fiske med resultat att han slog till och investerade i grejor.
Sedan så skaffade så också min fiskekamrat Staffan ett tvåhandsspö och redan då förstod jag att det skulle bli svårt att inte göra detsamma. Jag var redan nu förlorad..

Så i år valde jag en annan inriktning för att övertyga mig själv. Jag såg nämligen en annons om att Mattias Drugge även i år kommer till stan för att hålla kastkurs. Jag gick kursen ifjol med inrikting på enhands och tänkte nu "Om jag anmäler mig till tvåhandskurs har jag inget val, då måste jag skaffa ett spö"

Så efter stora våndor och funderingar så kommer jag nu från P:Os och har handlat.
Det blev ett Guideline LPXe 14' klass 9-10. jag kände att jag ville ha ett 14 fots spö för att komma igång med kastningen på snabbast möjliga sätt och enligt vad alla säger så underlättar det med ett lite längre spö då man får ut lite mer lina och det snabbare blir "fiske" av det.

Rullen blev en Guideline Reelmaster LA. Det kanske inte är den värsta rullen på marknaden men kommer att funka finfint för mig i ljungan. Medelvikten på fisk är inte så väldigt hög och jag misstänker att det första året så kommer nog bara rullen att fungera som linhållare i samband med kastträning... Tvivlar skarpt på att det kommer att bli mycket drillning att tala om..

När det gäller lina blev det ett sk. "shootingsystem" Rios Scandinavian spey versitip med 4 olika "tips (tippar?, toppar? tipps? Vad heter det i plural?) Har även där egentligen för dålig koll för att säga om det är en bra lösning. Av döma av vad jag läst så är dock många väldigt nöjda med den
Som shootingline blev det guidelines compline. Vet inte kvalitet på den. Ska vara ärlig och säga att jag inte undersökt denna "systemdel" allför mycket innan köp.

Så nu sitter jag hemma och funderar på om jag ska åka ner med hårtorken, värmeelement, blåslampa och en massa skarvsladdar ner till ljungans stränder för att "skynda på våren" lite.
Jag hade planer på att ge mig iväg i morgon eftermiddag för att prova grejorna men tyvärr måste Anna ha bilen och därför får jag vackert vänta till fredag innan jag får blöta grejorna.
Det är värre än och vänta på tomten när man var liten...

Lär återkomma med en rapport om premiärturen, sedan kan ni också hålla utkik på blocket efter "knäbrutet spö med krossad rulle och linstumpar"
Misstänker att det kommer att bli en låååång vår med mycket svordomar..

Men oj vad jag ser fram mot det!

Må era inköp aldrig dröja för länge!

Inga kommentarer: