söndag 11 april 2010

Första gången

I fredags var jag iväg med mitt nyinköpta tvåhandsspö för första gången.
Flexade ut ett par timmar tidigare från jobbet då jag var så infernaliskt sugen! Hade kollat på fiskefilmer och kastinstruktioner kvällen före och kände att "det där är inga problem!"
Det var filmer med 70 meterskast i strålande sol i världens bästa älvar i Island och Argentina. Henrik Mortenssen, Mattias Drugge och allt vad dom heter smekte ut kast efter kast och drillade laxar och havsöringar till höger och vänster

Hur gick det då?

Det hällregnade ihärdigt, jag gick en kilometer i halvmeterdjup snö för att komma fram till ljungan samtidigt som statkraft (de förbannade norska mupparna) hade valt att genomföra reparationer på ett kraftverk längre inom landet, med resultatet att ljungan knappt hade rinnande vatten längre.
När det gäller själva kastningen så misstänker jag att jag påminde om ett garnnystan mer än en fiskare. Jag hade lina i flera varv runt både spöet och mig själv samtidigt som man snublade fram genom isklumpar.
Efter en timmas tragglande packade jag ihop grejorna och mina vanliga mörka tankar av depression och elände surrade genom skallen samtidigt som jag på filtsulor halkade mig tillbaka upp till bilen..
"jag ger fan i den här skiten, fan ska hålla på med saker man inte behärskar. Jag säljer de här skitgrejorna och håller mig till spinnfiske"

Jättesur for jag hem och värmde mig med en pilsner (!?!) och satte mig framför teven. En lite stund senare så satte jag på en liten fiskefilm för att se vilka idioter dom var som höll på med sån skit..

"hmm, just ja så där ska man ju göra....och så där... Hmm det där ser ju inte så svårt ut...Det där fixar jag lätt..."

Må era fiskekunskaper vara genetiskt förprogrammerade!

Inga kommentarer: