torsdag 6 november 2008

Har nu börjat på flugbindningskurs

Innan mitt skalletrassel startade så tänkte jag att
"det där med flugbindning är nog trevligt. Jag borde anmäla mig till en flugbindningskurs!"
Sagt och gjort så kollade jag upp medborgarskolan och anmälde mig till en kurs. När den skulle starta var dock osäkert då det berodde på hur mycket anmälningar som skulle komma in.

Härom veckan ringde en dam och sade att det skulle börja då onsdagen den 5 Nov.
Eftersom jag fortfarande är dum i huvvet pga. skalletrasslet, så tänkte jag att jag kan väl i alla fall gå dit och dricka en kopp kaffe då jag redan har betalat och allt.

Så i går var min första gång... Uj uj uj..
Till att börja med sänkte jag medelåldern på kursen så att den hamnade på ca 72 år...

Lärare var Sten Högberg (som är en flugfiske profil här i Sundsvall och äger Alnö sportfiske)
Han har dock så stora problem med ryggen att han bara kunde sitta stilla framme vid "katedern"
Kursen började genom att vi fick hämta ut verktyg. Städ, sax, bindtråd med hållare och sax samt fick en näve påfågelherl i handen.
Sedan så medan vi fixade till verktygen så band Sten en fyra fem flugor i rasande takt. Sedan fick vi helt enkelt försöka att binda dom själva....
Man kan lugnt säga att det var inte mycket till instruktioner eller lärarledd undervisning.
Som tur var hade jag då fått lite tips från dvd:n från mitt flugfiskeset som jag köpte...

Det måste jag förresten nämna, en av de första sakerna som lärar-Sten säger är
"- Vad än ni gör, köp inga flugbindningsset! Det är nästan bara skit grejor i dessa set och prylar ni inte behöver. Kom ut till mig på affären så plockar jag i hop allt ni behöver och då blir det kvalitetsprylar och allt till en billig penning!"
Jodå, Allan kan han...

Flugorna vi band var påfågelnymf, påfågelnymf med kraghackel, red tag, alnömyran, bradshaws fancy.
Alnömyran verkar vara en riktigt intressant fluga som jag tror kan vara riktigt giftig, i alla fall på harr.

Alnömyran










Bäst i går var dock den farbror som var lite äldre. Han hann väl inte riktigt med på vad som hände så han improviserade rätt hårt kan man säga...
Efter att vi suttit en stund hör jag Sten säga "Du ska binda en fluga, inte en fågel!" Så jag tittade upp och han hade bundit fast ett par tre fjädrar och några garntussar och sedan lindat fast alltihop!
En mycket intressant fluga som storleksmässigt påminde om en gråsparv!

Men jag tror att det tog sig för honom. Innan kvällen var slut hade han faktiskt knåpat ihop ett par flugor som såg riktigt skapliga ut.

Bara jag blir bättre i skallen kommer det här att gå som en dans. Det är så irriterande nu att prova binda en fluga där man måste göra en paus var trettionde sekunde för att skalle, öga och händer inte funkar.

Kursen kommer nog också att bli bättre framöver då man vågar fråga lite mer och vi kliver upp ett steg. Helt klart är dock att lärar-Sten besitter en rackarns massa kunskap och är en jävel på att binda flugor!

Inga kommentarer: