lördag 15 november 2008

Kvällen före Ljunganpremiär...

Idag är det lördag den 15 november.
Det kanske inte betyder så mycket för gemene man, men om man är förtjust i havsöringsfiske i ljungan har man just nu tankarna på hur man ska lägga upp morgondagen.

Den 16 November är det alltså dax för höstpremiär i ljungan efter en månads uppehåll för leken!
Just den här dagen brukar vara ett säkert kort. Älven har fått vila en månad och vattenståndet under hösten brukar vara säkerheten själv. Så det är den dag på året då man har allra störst chans att få tampas med lite havsöringsilver.

Fiskarna brukar vara i kanonkondition då dom har käkat upp sig hela sommaren. Det är alltså inte den fisk som gått upp i ån för att leka man är ute efter utan sk. "gallfisk" Storleken är väl inte gigantisk (snittt ca 1-2 kg) men själv har jag tagit "gall" fisk på närmare 4 kg under den här tiden.
Idag går jag mest och grämer mig. Skalletrasslet gör att jag är högst osäker på att alls kunna fara ut i morgon (även om jag nog fan ska prova) Jag har hittills varit iväg på 5 raka premiärer och alltid fått fisk. Som bäst fick jag 6 st ett år varav 4 återutsatta. Varje år har jag parkerat nere vid krokforsen vid 5 snåret på morgonen i kolmörker. Allt för att få vara först och fiska på ett helt jungfrueligt vatten. Tyvärr så är det andra som är galnare än mig och har varit på plats sedan 02.00. Ett år var det till och med folka som sovit över sedan kvällen före....i mitten på november..utomhus... där drar jag gränsen!

Oavsett, så kommer jag troligtvis inte ens ut i morgon och det kommer att gräma mig hårt. Skulle jag ändå lyckas komma ut ja då har folk fiskat av "min" sträcka en 20 tal ggr.
En så kallad "loose-loose situation"
Men ändå..tar jag mig på på nåt sätt ut så skulle jag vara totalt supernöjd!
Kastar med en bild från ett tidigare fiskarfänge på ett dödligt vapen i ljungans strömmar

Vicke wobbler

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjenare. Jag hoppas du kommer ut i morgon och att huvvehelvetet går till sig snart, lider med dig...
/Jake