söndag 28 april 2013

Av..

I morse så klev jag upp klockan 03.50.
Planen sedan i går var att jag skulle ta mig ut en sväng under tidig morgon och komma hem i lagom tid till att Ellie och Anna vaknar. På det sättet så får man det bästa från bägge världar.
Nackdelen är ju att vid den tiden på morgonen så är man ytterst osäker på om fisket verkligen är en hobby värd att hålla på med.
Man är normalt så trött så man inte har en aning om vem man är, vad man gör eller varför man gör det.
Som en anekdot från mitt icke-fiskar liv, och som kan förklara mitt morgontillstånd, så kan jag berätta om härom natten då jag klev upp för att värma lite ersättning i mikron.
Jag satte in flaskan, stängde dörren och väntade.
Efter en oklar tidsperiod så började jag förstå att något var fel eftersom det inte hördes något surr och heller inget pling.
Orsaken var att jag hade stoppat in flaskan i kylskåpet och stod och blåstirrade på det utan att begripa vad som var fel..

Den här morgonen gick det ändå ganska bra att vakna till då det var Ellie som väckte mig med att hojt-grymt-gråta i sömnen och då vaknar man till rätt snabbt. Så en stund senare satt jag i bilen på väg till Ljungan.
Det blev återigen Grimman, mycket beroende på att Dick var ute i går kväll och gav rapport om att han hade dels fått en liten sprattel men också sett fisk.
Chansen att den skulle vara kvar var ju kanske inte så stor men det är å andra sidan ett trevligt ställe att fiska på så varför inte fara dit.
Med tanke på den tidiga timman så var jag också rätt säker på att få gå o-fiskat vatten vilket alltid höjer spänningen ett snäpp.
Och vilken morgon! Ett par minusgrader i luften, klarblå himmel, vindstilla och en orkan av fågelkvitter samtidigt som solen kommer upp.
Jag är inte direkt en religiös person men såna här morgnar är nog det närmaste man kan komma till bevis på en existens av en högre makt!

Jag hade riggat två spön med lite olika sjunkgrader och lite olika flugor. Cult'en fick gå lite tyngre medan TCX'en fick en lite lättare.
Gick ett par resultatlösa repor utanför vindskyddet med bägge spöna först. Sen kom det ner två andra snubbar från Östersund som jag surrade med ett tag. Medan dom fiskade så tänkte jag gå upp och prova utanför Stångån en sväng så jag tog TCX'en och knatade iväg upp.

Jag hann sen bara fiska några kast innan det sög till! Ett kraftigt mothugg kom instinktivt.
Pang!
Så stod jag där, fånigt stirrande på ett halvt spö..
Spöhelvetet gick bara rakt av! Det var ingen fisk som tagit kroken utan jag fastnade helt enkelt i en sten och mothugget innebar ett spö mindre.
Men nog fan kan man tycka att spöet ska hålla för ett mothugg!?!
Min första tanke var att det det var i en holk som det gått av men det visade sig vara ett rent brott mitt på den andra spödelen. Det måste ha varit nån liten skada på det som jag inte sett helt enkelt. Det sk ändå sägas (eller i detta fall skrivas..) att det var bättre att det hände när jag krokade en sten istället för 10 kg silverblank lax.
trasigt..
Jag fick in grejorna under svavelosande eder och började sen gå ner mot vindskyddet kokande av ilska. Precis då blir jag anfallen av två gummor i 100-års åldern som först med glada tillrop frågar "Blir det nån fisk?" för att totalt strunta i mitt svar och börja berätta om var dom var uppväxta, om hur deras gubbar minsann hade fått upp en öring i går på 4,8 kg som dom fick "kasta, för när dom är sådär i köttet går dom inte att äta" och fan vet om dom inte klämde in en resumé om sin sjukdomshistoria.
Det är tur för dom att dom inte vet hur nära dom var att få äta trasiga spödelar..

Efter att ha fått lite kaffe och lugnat mig ett tag så började jag ändå att fundera i lite mer positiva tankebanor.
Jag har trots allt livstids garanti på spöet och en ny spödel går hyfsat fort att få fram.
Nackdelen är att jag kommer aldrig mer att kunna lita på spöet..

Efter ytterligare fundering så öppnades då helt plötsligt en nytt fönster i min interna lilla tankestuga.
Om jag nu har ett trasigt spö så är jag ju mer eller mindre tvíngad att köpa ett nytt spö!
Jag har iofs tre hela.. och ett som kommer att bli helt efter lite väntetid, men det var ju precis med ett spö i den storleken som jag ville fiska just nu, och då går det ju helt enkelt inte att vänta ;-)
Speciellt med tanke på att jag kanske aldrig mer kan lita på det här spöet. Oavsett hur bra det blir efter rep så kommer det alltid att vara "Spöet som gick av"..
Så när livet ger mig citroner så gör jag lemonad! (låter bättre på engelska..)

Så i morgon blir det alltså en sväng till PO's. Dels för att beställa en ny spö-del, men också för inköp av ett nytt spö.
Valet står mellan två utvalda.
Vision Cult 13,4 #7 och Vision Siks 13,4 #7.

Cult'en som jag har (13,8 #9) är jag supernöjd med och jag har även provkastat 13,4 varianten och den var jättefin.
Siks'en har jag inte kastat med men fått bra rekommendationer på. Den är lite styvare än Culten och lite snabbare men ska ändå vara väldigt skön.
Mmm, nåt att grubbla på över natten.

Men om vi återgår till själva fisket.
Det blev inget som vanligt..
Körde nån repa till vid vindskyddet och skravlet men inga känningar. Ingen av de tre andra som hade dykt upp hade heller några känningar.

Vattenflöde: ca 120 kbm
Vattentemp ca 4-5 grader
Temp: Från morgonen ca -3 grader som steg till ca +8 grader
Sol från en klarblå himmel
Vind: vindstilla från morgonen som ökade till en sydöstlig bris.

Må era spön gå av vid rätt tillfälle om de nu ska envisas med att gå av!

Inga kommentarer: