lördag 27 april 2013

Iväglurad

Jag var ju ute i Torsdags och fiskade lite med Staffan. Dick kom ju inte lös då och var istället helt inställd på att åka en sväng under fredag eftermiddag, vilket var en tid som jag istället inte kunde komma lös.
Men efter att ha haft lite flyt med arbetet så öppnades en lucka för mig och jag tog mig faktiskt iväg.
I stället så stängdes möjligheten för Dick då han blev inkallad på ett möte efter lunch.
Så här stod man nu iväglurad utan fiskekamrat men det kan vara helt ok att fiska själv också under en kortare stund. Att göra det under en längre period är nåt jag kommit till insikt om blir bra nog så tråkigt.. Mer om det i kommande inlägg.

Planen var att fiske hela dingersjösidan, dvs börja att fiska järnvägsforsen och gå hela vägen ner förbi mjösund men när jag skulle parkera bilen så stod det redan 5 bilar på plats vilket gjorde att jag drog åt mig öronen.
" Jag kollar grimman istället även om det säkert är fullt med folk där"
Det är inte vanligt att det är folktomt på denna plats men den här gången var det faktiskt så.
Sträckan där är naturligtvis avfiskad 167 ggr under förmiddagen men eftersom man hoppas på stigande fisk så gör det inte så rackarns mycket.

Så jag gick sträckan en gång med skagit F/I och 12 fot T10 tip och lyckades fiska bort två av mina favoritflugor. Ingen känning efter fisk dock. Sen tänkte jag att jag skulle prova stångåmynningen som kanske inte är lika hårt fiskad. Det slutade mindre bra om man ser till antalet flugor. Fiskade bort 4 stycken i snabb takt för att sen sätta hela klumpen.. Efter en massa trixande, slitande och svärande så lyckades jag faktiskt rädda både klump och tipp men bestämde mig då att det var färdigfiskat där uppe och gick ner till grimman igen.
Under tiden så ringde Dick och han hade kommit ut från mötet så han var på väg att ansluta med rasande fart.
Innan han dök upp så hann jag med att gå sträckan ytterligare en resultatlös sväng.
Som vanligt så fiskade det riktigt fint där men inga hugg.
Dick stannade kvar och gick ett par repor efter att jag hade farit hem till familjen. Så under kvällen fick jag rapport från honom om en tappad fisk som hade suttit en stund men som sen bara lossnat.
Återigen så börjar man få vibbar från fjolåret. Fisk för oss bägge på premiärturen sen började VM i tappade fiskar för Dick där han var en stark guldmedaljutmanare. Han tappade en massa fiskar i fjol våras och började misströsta ordentligt på krokar och diverse orsaker.
Nu får vi hoppas att historien inte upprepas i år igen.

Så resultatet blev:
Noll fiskar,- 6 flugor

Vattenflöde: ca 140 kbm
Vatten temp: ca 4 grader
Vind: Ganska snäll ostlig vind
Lufttemp: ca 6-8 grader
Sol, moln och regn om vartannat

Må era arbetstider alltid öppna sig för fiske!

Inga kommentarer: