lördag 27 april 2013

Liten utrustnings-sammanfattning från ifjol


Jag tänkte försöka ge mig på nån form av sammanfattning över det föregående året och tänkte dela upp det i två delar.
  • Utrustning
  •  Fiske
Den här första sammanfattning får då omfatta utrustningsdelen.

Efter att ha blivit sjuk under våren i fjol i en lungåkomma där de första prognoserna var väldigt deprimerande (men som lite senare visade sig vara bättre) så kände jag lite att ”Men vafan, ska man hålla på att snåla och djävlas när man inte riktigt vet om man får nåt mer fiskeår? Nä, nu handlar jag tamigfan upp mig på lite grejor”

Här kanske det ska också sägas att jag är väldigt kreativ när det gäller orsaker till att unna mig själv fiskeprylar... Tankegången hade lika gärna kunnat vara i stil med "Men vafan, bankräntan kommer förmodligen att stiga vilken dag som helst, varför ska man då hålla på att snåla med sig själv.."
I förr-fjol har jag tex för mig att jag köpte en ny rulle för att jag bommade när chefen bjöd på semlor på jobbet..

Jag hade ju suktat efter ett nytt spö sedan tidigare i 13,5-14 ft skiktet.
Samtidigt så hade Dick varit på mig om att ”Ett switchspö måste man ju bara ha. Tänk att fara och gå efter Ljustorparn och finlira lite..”
Ju mer man tänkte på det så ju bättre lät det.
Så jag knatade därför in på PO’s och sa att jag ville köpa prylar!

Det blev alltså en rätt diger lista (även om jag inte minns allt nu)

Billigt blev det ju inte om man tittar på slutsumman men Andreas på PO's måste jag säga är väldigt bra att ha att göra med. Ett schysst pris blev det på grejorna och det är aldrig några problem med nåt oavsett vad det gäller. Försöker att göra alla mina inköp där även om det kanske i vissa fall skulle gå att handla vissa saker billigare via nätet eller genom inköp utomlands.

1 spö Vision Cult 13,8 ft #9
1 spö Vision switch 10,8 ft  #7
1 Vadarjacka Vision Opas
1 par vadarskor Vision Hopper
1 Rulle Lamson Konic (till switchen)
Skagitlinor och tippar till bägge spöna
Sedan diverse flugbindnings prylar, tafsar, krok och dylikt.

Ska man sen ge sig på nån form av recension av grejorna får det bli nåt i stil med det här:

1 spö Vision Cult 13,8 ft #9
Mycket trevligt spö. Det är rätt så annorlunda i jämförelse med den (smala) erfarenhet jag har av andra spön som jag använt. (GL LPXe och Sage TCX)
Det är riktigt snabba spön jämfört med Culten som är ett mycket långsammare spö med en djupare aktion.
Jag har nästan uteslutande fiskat det med Skagit lina och jag måste säga att det är helt underbart att gå och fiska med. Lätt smidigt och ställer inte lika höga krav på timing. Jag betraktar mig fortfarande som en nybörjare men jag måste säga att det är väldigt lättkastat och trevligt. Det är å andra sidan kanske inte en kastkanon som tex Sage TCX men man får en känsla av välbefinnande när man fiskar med det.
Egentligen det enda negativa är att det har farit bort lite kork ur handtaget men ändå ytterst lite. Sen kan jag också tycka att det vore bra om man hade gjort märkningar på spödelarna. En liten prick på varje spödel underlättar bra

1 spö Vision switch 10,8 ft #7
Konstigt nog köpte jag det här spöet med en viss skepsis.. ”När ska jag använda en sån här tandpetare, tre ggr per år i ljustorpsån?”
Sanningen blev en helt annan. Det är nog det spö som jag använde mest under fjolåret. Helt jäkla enormt vad användbart det är. Jag har nästan uteslutande använt det som  När det fiskas med en skagit lina så bär den ut tunga flugor till kastlängder som bara skiljer sig marginellt från större spön. Sen går det att fiska helt otroligt trånga ställen utan större problem genom att det blir en minimal linbåge bakåt. Sen är det ju så otroligt lätt. Speciellt i kombination med skagit-tekniken så är det inga som helst problem att gå en hel dag utan den minsta känning i axlar eller rygg.
Det är väl kanske inte ett spö för det tunga vårfisket eller efter junifisket på lax, men annars så ser jag inga hinder med att använda det under hela säsongen. Ett kanonköp skulle jag vilja säga!

Vadarjacka Vision Opas
Min förra vadarjacka (Guideline Explorer) visade sig föregående säsong att den inte stod emot mer än nån timmas regn innan det slog igenom och man blev blöt.
Kalla mig galen, men en huvuduppgift som att skydda mot vatten känns som nåt en vadarjacka borde klara..
Nu blev det i alla fall ett inköp av en Vision Opas. Jackan är lite längre än en normal vadarjacka och ganska vid i sin passform så för en liten tjockis som en själv satt den som en smäck.
Den har schyssta fickor och en fleecekrage som värmer fint.
Bra fickor och dragkedjor som håller och skyddar bra.
Som jag ser det så finns det bara ett enda fel på jackan.
-          Den är orange!
Jag vet inte hur stor påverkan färgen har men det känns rätt dumt att gå runt med ett stoppljus samtidigt som man försöker smyga sig på fisk..
Nu under våren har jag haft kraftiga funderingar på en ny jacka, men en riktigt bra jacka är ju så förbannat dyr. Näja, får se vad som händer under säsongen...

1 par vadarskor Vision Hopper
Som beskrivit i ett tidigare inlägg så har jag skaffat nya skor i förra veckan. Hopper skorna lämnades in på reklamation på grund av att de troligen var sydda med vattenlöslig tråd, vilket är jättedumt på ett par skor som är gjorda för att stå i vatten..
I övrigt så är det en väldigt skön sko. Mjuk och fin att gå i men ändå med ett bra stöd.
Sulan på de jag hade var den dubbade vibramsulan. Den har jag inget direkt negativt att säga om. Hyfsat bra grepp på de flesta underlag. Kändes lite som hur jag personligen ser på odubbade däck på vintern.
Det funkar men de är inte speciellt bra på nånting.

1 Rulle Waterworks Lamson Konic
En Lamson rulle till ett schysst pris. Här snackar vi om en gjuten rulle med nån form av förstärkningscoating på. Den har dock ett riktigt bra bromssystem som är detsamma som Lamsons dyrare rullar
Vi snackar här om en bruksrulle som har fungerat bra under den tid jag använt den. Rullen har väl inte utsatts för några speciellt hårda tag, men den har klarat laxdrillar och varit ute i ur och skur utan att uppvisa några problem.
Det är inte den snyggaste rullen jag sett men den funkar faktiskt riktigt bra. Till det priset så tycker jag ändå att det är ett utmärkt köp.

Övriga grejor ids jag inte recensera just nu. Allt har dock fungerat bra och jag har inga klagomål på nåt egentligen.
När det gäller skagit linorna så tror jag att jag har provat det mesta i märkesväg. Det är Vision, Rio, Airflo och Scientific Anglers linor som provats i en massa olika konstellationer. Ingen lina har upplevts som mycket bättre (eller sämre) än någon annan.

Allt som allt så upplever jag nu att jag tror min spö-garderob är fylld för tvåhandsfisket. Det kan till och med vara så att jag ska sälja det största spöet (Sage TCX 15 fot)
Jag tror jag hade fram det en enda gång i fjol och troligtvis så kommer det inte fram fler ggr i år. Ser liksom inte riktigt det behovet längre..
Men det ligger samtidigt inte riktigt i min natur att sälja fiskegrejor.. Får se vad som händer..

Må ni alla komma till en livskritisk vändpunkt som slutar väl (eller bara att er bil blivit smutsig) och innebär att ni får köpa fiskegrejor!

Inga kommentarer: