tisdag 10 april 2012

Lite labbande

På skärtorsdagen så var jag, Robban och Joel ner till Viforsen för en liten "labb-session".
Dels tänkte vi prova lite linor men också ett par spön som Joel fått låna och som han var sugen på att införskaffa.
Både Joel och Robban hade varit ute tidigare och testat vision skagit linan men de hade bägge upplevt problem med att få den att vända över större flugor.
Själv hade jag också upplevt den lite trasslig, men det skyllde jag på stormen som var när jag testade den. Nu provade jag den igen i bättre väder och initialt kastade den riktigt fint.
Satte sen på en riktigt stor intruder och då började den få problem som jag upplevde det. Efter dribblande och testande med tippar, tafsar, flugor och spön så blev vår slutsats att den faktiskt fick problem med att vända över riktigt stora flugor i kombination med längre kastlängder.
Våra referens linor var Rio skagit short och Scientific Anglers skagit lina. Spön som vi använde var Sage 12,6 ft #7 och GL LPXe 12,6 #7-8.
Det är mycket möjligt att det sitter mycket i vår bristande kastteknik men de andra linorna tyckte vi vände över flugorna bättre. Jag säger inte att vision linan är dålig, tvärtom. Med lite mindre flugor kastade den nästan bäst av alla men eftersom ett av huvudargumenten med skagit är att kasta stora flugor föll den mig inte riktigt i smaken. Får väl återkomma i saken framöver när den fått några fler chanser

Joel höll under tiden på att testa de två spön han lånat med lite olika klumpar. Jag testade också lite och fastnade för det ena, ett Sage z-axis 13,4 ft #7.
Ett härligt spö som är lite långsammare än mitt Sage TCX. Det väckte genast mitt ha-begär..
Sen tog jag fram mitt GL LPXe 14 ft #9-10, det spöet som var mitt första spö och som jag gått med fram till i höstas. Varit ganska nöjd och belåten med det får man väl säga.
Fick en smärre chock.. Spöet kändes nu bara "pinn-styvt" och ogästvänligt. Jag tyckte att det saknade både känsla och var svårt att tajma. Ganska snart insåg jag att det spöet hade gjort sitt i min ägo..
Det innebär alltså en försäljning som i förlängningen innebär ett nytt inköp.. Så jag har nu under våren fått två nya spön på inköpslistan. Ett spö i 13,5-14 ft #8-9 klassen och ett switch spö.. Ska det aldrig ta slut..
Har redan börjat kika runt också.. Är sugen på ett vision cult eller ett vision siks.. Den här gången ska jag dock vara noggrann och provkasta innan jag köper nåt..

Må eran köpdjävul gå på en valiumkur för all framtid

Inga kommentarer: