fredag 15 oktober 2010

Sista dan innan uppehållet

I onsdags var min sista fiskedag i ljungan innan uppehållet.
Jag tänkte försöka hinna med ett par timmars fiske innan månadsuppehållet kommer. Så jag flexade ut vid lunch och for iväg ner till Grimman. Konstigt nog var jag helt ensam där.
På väg ner mötte jag två spinnfiskare som hade haft två känningar. En stor tappad och en mindre som också tappades.

På med Rio S1/S3 och "skäggdödarn" dvs den egenbundna tub som jag fick den sk. "skäggöringen" på häromdagen.
En S1/S3 på det vattenflöde som var (ca 210 kbm/s) är väl kanske lite väl lätt men den är så trevlig att kasta med och mina tyngre linor har jag inte fått till kapningen på riktigt så det blev den oavsett. Tanken var väl också att börja fiska lite ytligt för att sedan öka sjunkgrad.
En bit ner på sträckan under första repan har jag också ett ordentligt nyp i flugan. Släpper dock efter bara nån sekund. Var ingen monsterfisk men kändes som en rätt fin ändå.
"Nu kanske det är lite fart på dom" tänker jag , men ack så fel jag hade.
Fiskade till det blev mörkt och kände inget mer..

Nu är det bara att sjå sig till den 16 November då det är nypremiär efter lek-uppehållet. En hel månad under den bästa tiden.. Det är iofs bra att fisken får tid på sig att leka i fred men det är ändå så irriterande då man vet att det finns stor chans att det nyper på fisk och det är man inte bortskämd med nu när man givit sig in i flugfiskerået...
Nåja, jag får istället tid på mig att justera mina linor till rätt längd och tyngd. Får väl provkasta med lite garn längst ut. Det borde väl ändå vara tillåtet?!?

Väder: Blandad molnighet
Temp:ca 6 grader
Vind: NV ca 5 s/m
Vattenflöde: ca 210 kbm/s
Vattentemp: Ca 12-13 grader

Må era öringar leka då det ligger is på vattnet och fiske ändå är omöjligt!

Inga kommentarer: