lördag 23 oktober 2010

Jakten på ny bil

I lördags packade bilen som sagt ihop igen på väg till jakten.
Det är acceptabelt att en bil går sönder när man är på väg till jobbet, IKEA eller dylikt. Det är INTE acceptabelt att det sker under transport till eller från fiske, jakt eller jakt/fiske affär.
Därför så började jag budning på en ny bil genast jag kom hem i lördags.
Auktionen på dennna Subaru Outback Diesel så vann jag i onsdags (även om det kanske blev lite dyrare än jag räknat med)
Anna och jag tog därför ledigt på torsdagen och hyrde bil och for ner till Strängnäs för att inspektera den och hämta hem den.
Tyvärr så visade det sig att den var inte vad jag förväntat mig.
Den var i generellt "dåligt" skick. Inte så man kunde direkt sätta fingret på det, men extremt skitig och oljig i motor, smårepor lite överallt, luktade blöt hund invändigt.
När jag startade upp motorn så lät den ändå bra. Man är lite ovan att lyssna efter missljud på en boxerdiesel men såvitt jag kunde förstå gick den fint.
Så iväg på provkörning. Direkt när jag drar iväg ettan så bestämmer jag mig: "Det blir ingen affär" Den spikar rätt fult både på ettan och tvåan. Att en kall diesel "går hårt" när den är kall är helt ok, men den ska inte spika..
Direkt när den blev varm gick den bättre men blev ändå misstänksam. Kollade oljan och den var svart/grå på ett sätt som jag inte alls tyckte om.
Tyvärr så kunde inte killen från förmedlingen höra knacket och därmed kunde han inte heller dra av den avgift som ligger på ett köp. Man får nämligen intedra sig ur ett köp om man inte kan påvisa att bilen markant skiljer sig från det besiktningsprotokoll som dom upprättar på alla bilar.
Så det vara bara att acceptera att man kastat bort 3000 kr... igen...
Killen var dock förstående och sade "jag kollar bilen i morgon bitt när den är kall. Om den spikar då så glömmer vi avgiften"
Så i går morse ringde han upp och sade att jag hade rätt. Den gick väldigt hårt när den var kall. Han hade varit iväg på en fristående subaru verkstad och där fått veta att dessa boxer dieslar går väldigt "hårt" när de är kalla och att det var precis i sin ordning.
Men han förstod också vår skepsis och sade att dom ville naturligtvis inte ha en besviken kund varefter han drog bort den avgiften.
Så kostnaden på vår lilla Strängnäs tripp blev bara hyrbilskostnad och soppa.
Nackdelen är att nu får jag leta vidare efter ny bil...

Audin då? Jodå den står kvar på verkstan. Den nya generatorn kom inte förrän fredag lunch och reparatörn hann inte med att plocka ihop den. Förhoppningsvis kommer den bli färdig på måndag.
Hamnar väl kring 8-10000...tjohooooo...
Den här månaden skulle jag gissa på att vi lägger ut ca 30000 på bilen...

Må era bilar vara gratis och odödliga!

Inga kommentarer: