fredag 15 oktober 2010

Omstart oktoberjakten

Omstart av oktoberjakten blev en trevlig historia. Vi hade en hel del älg i rörelse och sköt både vuxet och kalv.
Själv var jag som vanligt i år iskall och såg ingenting.

Nja förresten, helt iskall var jag väl inte när jag tänker efter.
På lördagsmorgonen så tog jag mig passet vid namn "tornet - gråknösflon" som är ett fint litet torn där man sitter i kanten av en myr och där en kraftledningsgata skär myrkanten.
Efter den lilla promenaden dit och klättringen upp i tornet, och jag hade stått och filosoferat en stund, så startade det som är alla älgjägares värsta ovän…
Magen började helt enkelt göra revolt…
Det klassiska "mrrroooarrrrrrgrrrr" hördes från de nedre delarna av magregionerna..
Alla ni som hört det ljudet och känt den känslan vet att vi snackar nu sekunder innan det händer otrevliga saker i byxan.. Därför blev det snabbt patron ur och ner ur tornet fort som fan!
På väg ner på stegen hör jag i radion de ord som man minst av allt vill höra vid detta tillfälle
"Allan, var beredd nu! Det är på gång upp till dig nu!"
Hunden hade fått upp och det gick åt mitt håll med gångstånd.
Men nu är det så att vissa saker går bara inte att stoppa!
Var sak har sin tid. Bajsa först och skjuta älg sen!
Så med en väldig fart så åkte byxorna ned och en liten stjärt-explosion påbörjades.
Naturligtvis hör jag samtidigt gångståndet komma närmare i rask fart. Snabb torkning och övertäckning av brottsplatsen med mossa och en gammal stubbe och en ilfärd upp i tornet igen.
Väl på plats uppe i tornet så är gångståndet bara 30 meter från kraftledningen. Skjutställning intas och fingret läggs på säkringen. Då tvärkastar och det och springer fort som tusan därifrån.
Inser att älgen fått vind ifrån mig och jag kan inte klandra den för att den fort tar sig därifrån. Hade inte spelat någon roll även om inte vinden legat på mot det hållet. Den lukt som redan låg över nejden hade nog fått samtliga däggdjur utrustade med näsa att gå åt rakt motsatt håll…
Det är bara att konstatera att det inte är mitt år i år…

Sedan ska det väl tilläggas att efter vi hade jagat halva såten så började jag fundera... "hmm, stoppade jag verkligen in en ny patron i loppet efter att jag kom på pass igen...?"
Naturligtvis hade jag inte gjort det...
Hade bara saknats att det klivit ut en 30-taggare i kraftledningsgatan, man hade styrt fram säkringen och tagit nooooga sikte... och... ingenting!

Må era magar kunna avgöra när det är läge..!

Inga kommentarer: