söndag 29 november 2009

Ny favoritwhiskey

Jag har lagt mig till med en vana som jag har blivit inspirerad till av några goda vänner, och det är att varje månad när löningen kommer så köper man sig en flaska whisky.

I fredags så hade jag fått rekommendation av en kollega på jobbet om Lagavuling Destillers Edition 1993 double matured.
Så utifrån detta så köpte jag in den och tog med hem.
Nuförtiden så dricks det väldigt lite i det Larssonska hemmet och ingen uppkorkning gjordes under fredagen.
Tankar som "Det finns bättre tillfällen att prova den" var det som fick bestämma och flaskan sattes in i barskåpet.

Under lördagen så visades på tv:n en gammal "vintage" match mellan Man U och WBA till minne av att tipsextra fyller 40 år i år.
I samband med det kunde jag helt enkelt inte hålla mig (det "bättre tillfället" hade infunnit sig)utan öppnade nyss nämnda whisky och slog upp en 4:a

Prisad vare herren! En sån doft, en sån färg!
Nu är jag inte religiös på något sätt, men ska man beskriva denna whisky på nått sätt så var det som att små tjärsmakande änglar dansade in i min mun och strödde samtidigt ut skottlands komprimerade historia i ett fint täcke nedför mitt svalj och min strupe!
Djävulen vad god den var!

Den hade kvar allt det som är trevligt med lagavulin generellt, men hade samtidigt fått en rundare och sötare smak som kommer sig av att dess lagring avslutas med några månader på sherry fat som tidigare innehållit en väldigt söt sherry (Pedro-Ximenez)
Kan helt enkelt inte beskriva den rättvist, är bara helt underbart god.
Troligtvis den bästa whisky jag nånsin smkat (måste reservera mig för brorsans Mortlach)

För den som har möjlighet så passa på att köpa in en flaska innan den försvinner.
Jag garanterar att ni inte blir besvikna!

Må all er whisky smaka som lagavulin destillers edition double matured!

1 kommentar:

Johan sa...

Kollade på ett av systembolagen här i stan, och där fanns den inte. Det finns två bolag till som kanske kan ha den, så jag skall leta vidare.