söndag 29 november 2009

Förbannade krokforsen

Dels så har jag varit lite förkyld i veckan, det har varit rätt mycket på jobbet så jag mer eller mindre struntade i nån jakt i helgen.
Dels skulle vi på en glögg träff hemma hos Sara och Matthew på lördagkväll, sen var jag tvingad att spara lite kronor till julhandeln framöver, det blir lite kostsamt att fara upp var och varannan helg och i juletider måste man ha ett par kronor över till klappar (Samt kanske en whisky till sig själv)
Så det blev alltså ingen jakt. Få se om det kanske blir en sväng till helgen istället.
Men på lördagmorgonen så kände jag att jag ändå behövde komma ut lite så jag gjorde en kort avstickare ner till krokforsen för lite fiske.
Det gick som vanligt.
Ingenting.

Det är faktiskt rätt sorgligt. Fisket i ljungan har på mindre än 5 år mer eller mindre försvunnit helt. Det fångas åtskilligt mycket mindre av både havsöring och lax.
Orsakerna är många och jag tar inte upp dom närmare här.
Räddningen kan dock vara en grupp människor som faktiskt har tagit tag i saken och försöker att göra något åt det.
http://www.ljunganssportfiske.se/

För den intresserade kan jag också rekommendera läsning i Olov Berlins uppsats
http://olovberlin.net/HG&L/pdfFiler/LaxeniLjungan.pdf
Pdf filen är 6 MB stor så ha tålamod när du klickar på länken.

Inga kommentarer: