söndag 5 juli 2009

Gimån 4 Juli

Staffan och Anna var över och käkade i förrgår och vi kollade upp så att älgen var blå. Det resulterade i att jag och Staffan planerade in en liten dagstur upp till Gimån, Albacken närmare bestämt.
I fjol var jag dit min första gång. Kan väl inte direkt säga att det var kanonfiske då jag endast lyckades lura 2 pytteharrar och endast såg ett vak på hela kvällen.
Vi for ändå dit då det är lite av ett klassiskt vatten. När vi var framme kikade vi in på Albackens Jakt och Fiske camp. Vi var väl lite oroliga över att det skulle vara fullt med folk i dessa vatten med tanke på att vädret var bra och det är mitt i semestern. Som tur var så var det helt folktomt (vilket brukar tyda på tvivelaktigt fiske) så vi kunde välja vilken av de tre poolerna som vi ville.
Vid mitt besök i fjol så var jag i poolen vind namn "skrovelforsen" En fin pool som bestod av tre forsar med en hel del vitvatten. Men nu tänkte vi att vi provar en annan pool mest för att prova ett nytt ställe. Valet fick bli "Täckelsjöforsen" efter rekommendation av Sigvard Karlsson (Ägare av campen)
Nu hade väl fisket enligt honom varit riktigt klent sista tiden. Han berättade om en fiskare som varit där under veckan som hade varit i Idsjöströmmen (Lars-Åke Olssons restaurerade och kända harr paradis) Han hade under 4 dagar fått 1 (!!) fisk på ca 15 cm....
Då snackar vi om ett harrvatten som fok far till för att fiska troféfisker..
Vi for ner till vår pool och som vanligt när man kommer fram till ett okänt vatten så pirrar det en hel del i magen.
- Är det för mycket/lite vatten?
- Går det att komma åt att kasta?
- Kommer det att kläcka?
- Vad är det för botten?
Det surrar tusen frågor i skallen som man bara vill ha svar på.
Nu visade det sig att denna pool var riktigt fin. Den bärjade med en gammal damm som var riven och istället var det nu en riktigt fin nacke ner mot en fors med rätt hög fallhöjd. Efter forsen så blev det lite lugnare ström som en massa stenholmar låg utspridda i. Sedan en liten nacke igen följd av ännu ett strömparti och sedan en tredje nacke ner mot en ganska kraftig fors igen.
Längre än så gick vi inte, men det såg ut som att det längr ner blev en liten större eda innan nästa nacke tog över. Vi nöjde os med att vara i den övre delen av poolen dock.
Vi kom fram ungefär vid 16 snåret och kikade för att se några vak men totalt lugnt på ytan. Vi tog istället grejorna och gick på en liten walkabout för att kolla läget. När vi var längst uppe vid den gamla dammen/nacken så syntes det att det utan tvivel var tvunget att stå fisk där. Så Staffan fick gå ner och börja blindfiska där.
Själv valde jag att gå över ån och gå nerströms för att komma ut på de stenholmar som låg här och var.
Det var dock ganska trickigt. Gimån är en å som mest bara verkar bestå av skrovel och sprängsten och däremellan både djup och snabb. Till slut hittade jag dock en väg ut på holmarna så att jag kunde fiska av dom lite snabbt. Naturligtvis kastade man på en superpuppa lite snabbt men det fanns ingen aktivitet alls på ytan så jag bytte kanska snabbt till en harörenymf med guldskalle. På den fick jag ganska snabbt på en rätt fin harr som tyvärr lyckades slita sig (Nymffiske är svårt!) Sedan gick jag mest runt och kikade innan jag bestämde mig för att ta med Staffan till baslägret och koka lite kaffe och invänta en lite kläckning.
När jag kom upp till Staffan så var han ganska nöjd. Det hade varit mycket fisk i farten och även ett par hyggliga harrar hade han krokat. Skojigt! Det är alltid skoj när man som nybörjare har fiskkänning.
Just efter att kaffet är färdigdrucket så ser jag att det börjar kläcka en del nattsländor så vi återupptar fisket. Jag sätter på en HN nattsändepuppa och får i snabb takt en 3-4 harrar.
Tyvärr så är det sedan en större fisk som klipper tafsen och försvinner med den flugan så jag går över till en gammal hederlig superpuppa som också funkar bra (men inte riktigt lika bra faktiskt..)
Under tiden har Staffan gått tillbaka upp till den första nacken och det dröjer inte så lång tid innan jag får ett MMS med en skaplig öring) Så jag knallar upp för att snacka lite med honom. Han har tydligen haft ett riktigt bra fiske med fisk som är upp hela tiden. Nu har nattsländorna kommit igång ordentligt och kläcker för fullt under någon timma.
Kvällens behållning var dock när Staffan berättar om öringen (som var hans först flugfångade av hyfsad storlek)
- När jag fick upp han så small tafsen av, men jag fick tag få fisken med bägge händerna och klämde åt samtidigt som jag hör mig själv säga högt "Jag släpper dig aldig!!"
Den synen skulle man vilja se och höra :-)
Allt som allt var det en trevlig kväll med fint väder och riktigt hyfsat fiske, även om det inte var någon riktig storlek på dom (Ju mer jag är ute och fiskar här nere inser jag vilket fruktansvärt bra harrvatten meåforsen är hemmavid)

Må era tafsar aldrig brista när ni tar er första öring!
Mer bilder kan ni hitta i fotoalbumet
(Bilderna tagna av Staffan Öhrberg)
Lite drillning



En nöjd Staffan med en fin ihjälkramad öring!

Inga kommentarer: