torsdag 21 juli 2011

Ny rulle..

Under försommaren så har jag börjat få problem med min rulle till tvåhandsfisket.
Rullen är en Gudline Reelmaster LA som när jag köpte den hade fått bra rekommendationer och som jag tyckte var en bra "första-rulle"

Innan jag och Staffan stack till Stjördal i juni så märkte jag att den började låsa sig i bland och att den blev tungvevad på invevning. Jag hade dock inte råd att köpa en ny innan avfärd så jag chansade på att den skulle hålla ihop. Nu löste det sig på det klassiska sättet att jag inte fick nån fisk så det blev inte så aktuellt att nyttja bromsen..
Häromdagen tänkte jag att jag far bort till PO:s där jag köpte den så får dom öppna upp den och kika.
Det visade sig att det verkar vara ett lager som skurit ihop (är nästan tacksam att jag inte fått på nån lax med den rullen..)
Så dom provade att ringa Guideline för att beställa ett nytt lager. Dessvärre visade det sig att Gudelines nummer hade upphört (hmm, ska man bli orolig?) Så dom skulle försöka att få tag på dom på annat håll.
Men det är ju svårt att svara på hur lång tid som det kan ta och jag hade ingen extrarulle heller. Så för att hålla mig fisketillgänglig fick jag köpa mig en rulle helt enkelt då dom inte hade någon låne-rulle tillgänglig.
I kategorin låg-budget-rullar hade dom bara två stycken. Guideline Reelmaster LA (som dom reade ut) och nya Vision Koma Kasette.
Mitt förtroende för guideline rullen var dock borta så det fick bli den nya Koma rullen.
Var iväg på kvällen och provkastade den lite och blev väl inte så där superimponerad men den kommer nog att funka tillräckligt bra för mig.
Men jag har kommit till insikten om att det går helt enkelt inte att köpa billigare saker och räkna med att det håller på samma sätt som en dyrare rulle.
Nu kommer jag att satsa på kvalitet härefter. Det är bättre att inte ha något alls än att ha nåt som man inte litar fullt ut på.

Den nya Koma rullen är då en sk. Kassett modell. Dvs att man kan snabbt byta kassett med en annan lina på. Ett koncept som jag egentligen inte riktigt förstår om jag ska vara ärlig. Med dagens klumpsystem så är det mindre jobb med att byta linan eller spetsen på ett linsystem än att behöva skruva lös rullen och byta kassett?
Kanske nån av er som vet fördelarna, för jag begriper inte vitsen?

Jag får väl återkomma med en recension när jag använt den ett tag. Förhoppningsvis så blir det mer fiske framöver.

Må era rullar hålla mer än ett år i taget.

Inga kommentarer: