söndag 14 juni 2009

40 laxar på superpuppa...

Nu kan man skryta med att ha fångat även lax på superpuppa!

Efter att ha upplevt "Bossen" på stadion förra helgen så kände sig kroppen väldigt konstig hela den föregående veckan. Jag förstod inte riktigt vad det var tills jag i fredags eftermiddag kom till insikt: Det är naturligtvis fiskeabstinens!

Snabbt som ögat kastades därför flugspöt in i bilen och iväg till ljungan. Stannade till vid Viforsen, mest för att det är så ofantligt trevligt där för flugfiskare då det är lättvadat och lååångt till närmsta buske.

Det pågick trevligt nog också en kläckning av diverse olika flugfän.
Så då vaknade entomologen i mig. "Nu jävlar ska jag verkligen se vilket kryp dom tar, så att jag för en gångs skull kan säga något i stil med 'jo, jag såg ju att det kläckte Leptophlebiidae så jag satte på en liten vassländeimitation bunden av karelsk sparvbjörn och det gjorde susen'

Så jag kikade, spanade, grävde och vaskade, funderade och kom till slut fram till att dom tog små bruna kryp....
Jag är totalt värdelös att se vad det är för skillnad på dom rackarna.
Det jag kunde se var att dom vakade och såg ut att ta nåt med vingar... Så jag satte på en liten brun fluga med vingar..
Inte ett skit.... Det vakade upp till 1 dm från min fluga men inte fan tod dom den inte...
Så vad gör man då? Jo, naturligtvis. Jag satte på en superpuppa!
I första kastet efter det så sögs den ner med ett härligt ljudligt "slurp" och jag kunde snabbt dra in en liten öring.
Under den efterföljande timman så högg det mer eller mindre oavbrutet. Det var laxsmolt och öring om vartannat. Ingen större fisk men mellan 2-3 hg, vara ett flertal märkta. Så jag anar att dom har gjort någon utsättning (Det fick jag sedan bekräftelse på att det hade skett en utsättning bara några veckor innan)
Var riktigt skoj ändå då det inte är så många som kan säga att dom tagit 30 laxar på torrfluga på några timmar....

Jag kunde inte hålla mig utan var dit på lördagen igen. Kanske inte riktigt lika bra fart då men ändå.. Det ser bra ut för återväxten i ljungan om dom klarar sig förbi alla faror som finns för lax och öring utefter kusten.
Blev lite mindre fiskande under lördagen då jag hade sällskap av Staffan och Jack. Kändes som att det räckte till med fiske ändå. Staffan och Jack bjöd på en burgare och vi satt och surrade lite. Staffan fick också några fiskar efter att jag introducerat honom till superpuppan. Misstänker att han aldrig kommer att använda någon annan fluga nu...
Sen satt jag och snackade lite med andra fiskare och hade bara en riktigt gemytlig eftermiddag.

Tyvärr regnar det som om himlen var öppen idag. Hoppar därför fisket och förkovrar mig i entomologi samtidigt som jag lyssnar på springsteen. Det går att ha sämre söndagar också...

Må era flugspön ha inbyggd mp3 spelare så att springsteen kan avnjutas samtidigt som drillning.

Inga kommentarer: