onsdag 20 augusti 2008

Sensommar premiär i ljungan

Hej bloggen!

Då var det dags att skriva mitt första fiskeinlägg.

Semestern är slut och det är dags att återgå till den grå vardagen. Tyvärr han jag inte med allt fiske som jag hade tänkt mig under semestern men å andra sidan, om jag skulle ha hunnit med allt så hade jag behövt ha semester till hösten 2067..

Nåväl, begav mig glad i hågen till Ljungan som är mitt hemmavatten. Trots alla rapporter om dålig laxtillgång på grund av nätfiske, notfiske, sälar, taskigt vattenflöde, temperatur, ozonskiktet och (på nåt konstigt sätt) Ernst Kirchsteiger
(det mesta som är snett här i världen är jag övertygad om är Ernsts fel..)

Som sagt, trots detta så tänkte jag prova på lite spinnfluga. För säkerhets tog jag naturligtvis även med enhands-fluggrejorna.
Väl framme så inser jag dock att alla "mina" hotspots är upptagna så jag får fara längre ner i älven till Allstaforsen.
Kliver ur bilen, packar prylarna och konkar i väg.
Min tanke är att ge spinnfluga en ärlig chans. Det skall var effektivt och rätt skoj säger många.
Cirka en kvart senare så har jag kommit till slutsatsen om att spinnfluga är djävulens påfund! Det är rent ut sagt skittråkigt!
Men kvällen är fin och jag har under den här kvarten sett att det börjar vaka riktigt fin harr en liten bit uppströms. Så jag tar snabbt av mig byxorna och kränger på mig vadarna, studerar flugasken ingående både länge och väl (ca 0,8 sekunder) innan jag letar fram en superpuppa. Sätter sen ihop spöet och börjar gräva i ryggsäcken, djupare och djupare....
Naturligtvis! Jag har glömt rullen hemma... :-(
Vid den här tidpunkten så har naturligtvis de fina vaken som jag såg tidigare utvecklats till en total vakfest...
Jag kan meddela att det är lite frustrerande att vara på rätt plats vid rätt tid och ha tagit med sig nästan allt...

Återgår istället till att köra spinnfluga innan jag sur och less packar ihop och far hem.
Sensommarfisket började inte direkt kanon. Men, va fan, hösten är lång!

Inga kommentarer: