söndag 2 juni 2013

Städdag Ljungan

Det här inlägget börjar på samma sätt som otaliga andra.
Jag klev upp i morse och åkte ner till Ljungan. Var där i 4-5 timmar och jag hade ingen fiskkontakt.

Skillnaden den här gången var att istället för flugspö så hade jag röjsåg.
Det var nämligen dags för städdagen som uppstått på ett initiativ från Danne Persson och diverse andra Ljunganfiskare via en facebook grupp (som jag inte har koll på vad den heter)
Eftersom jag själv inte har facebook så hade jag nog bommat det här om det inte hade varit för att Dick uppmärksammat det och dragit med mig.
Jag tycker att det är ett kanonbra initiativ och att det faktiskt verkligen görs något konkret istället för att sitta på diverse internetforum och bara gnälla om att det inte görs nåt.

Det var väl ett tjugotal fiskare som slutit upp i morse nere vid Dingersjö värdshus. Tidigare så hade vi delats in i mindre grupper som fått olika "uppdrag". Det var allt ifrån att fixa vindskydd, röja sly och diverse pyssel.
Själv skulle jag tillsammans med Dick och två andra, (Andreas och Eric)  åka upp till "Ågrus" för att röja plats för ett nytt vindskydd samt att ta upp flera träd som rasat ut i ån.
Ett riktigt styvt jobb var det får man säga. Det är bra mycket mer jobb än man tror och vi hann dessvärre inte helt klart med allt men de primära målen uppfylldes i alla fall.

Så nu sitter man här i skrivande stund och orkar inte röra mer än fingrarna.. Man sitter bakom ett skrivbord hela dagarna och har glömt bort hur det är att jobba hårt med kroppen.
Misstänker att det nog kommer att dröja till framåt onsdag innan jag vågar röra en muskel igen..

Man är dock ändå rätt nöjd över dagen. Som en av de andra sade när vi samlades för lunch (tack så mycket för en bra burgare!)
"Såhär mycket har det inte gjorts i Ljungan på 25 år"
Det är bara att hoppas att det här blir en tradition. Det behövs inte speciellt mycket jobb när man är några stycken som hjälps åt. Det går fort och det blir bra.

Må era fiskedagar visa bättre resultat än de dagar då ni städar!

Inga kommentarer: