söndag 6 november 2011

Nytt spö och skagit premiär

Efter förra veckans inköp av ett sage TCX 12,6 #7 så har jag gått runt och varit förstörd över det faktum att jag inte kunnat prova det.
Dels på grund av att jag jobbat på dagarna men framför allt över att jag inte haft någon passande lina till det.
Som jag skrivit här tidigare så har jag valt att invänta de nya vision ace linorna som kommer och därför valt att prova skagit tekniken.
Det skulle innebära att jag för en liten billigare penning kan nyttja spöet då jag har tippar från versitip linan som jag kan använda.
Jag fick förra helgen känna på Joels grejor då han hade en skagit lina på exakt samma spö och det kändes riktigt bra,
så jag visste att det var något som var väldigt intressant och som skulle funka.
Nu verkade det tyvärr som att handeln inte riktigt tagit till sig skagit tekniken fullt ut och att hitta en skagit lina som passade var inte helt lätt.
Beställde därför en lina från danmark, Airflo Skagit compact, som jag fick i torsdags.
Så här i efterhand undrar jag om det inte var ett litet misstag.. Inget fel på linan men jag har känslan av att den var dels lite lång (7,2 m) och kanske lite tung (540 grain)
Så på fredag kvällen så riggades allt och jag åkte ner till älven för att provkasta.
Tyvärr hann det bli kolsvart innan jag kom ner och att provkasta nåt i mörker är kanske inte optimalt, så jag fick vackert vänta till lördag morgon då jag och Lennart hade stämt träff vid ljustorpsån.
Lennart visade mig på ett ställe vid ett stort grustag som låg en bit upp i ån. Har inte en aning om vad det heter tyvärr. Från och med nu kommer jag att kalla det grustaget.
Ett fint ställe på alla sätt men man fick känslan av att det hade varit ännu finare om det hade varit lite mer vatten och framför allt lite mer fart på det.
Sedan förra veckan så hade vattnet sjunkit en hel del och nu kändes det nästan som lite overkill med ett tvåhandsspö, men det hade inte spelat mig någon roll om vi bara hade stått och fiskat i en vattenpöl, det nya spöet skulle användas, punkt slut!
Började med att sätta på 15 ft S3 tafsen och en väl tilltagen variant av "den vanliga". När jag lyfte och kastade prylarna på "klassiskt" scandi spey sätt så gick det bra men provade jag att kasta "Skagit-style" så blev det bara skit.
Ekipaget kändes långt och otympligt. Så här i efterhand när jag tittar på riggningen så kan jag förstå det. Det skiljer det sig egentligen inte så mycket från en traditionell uppsättning.
7,2 medters klump och 4,5 m sjunktafs ger 11,7 meter lina. Det är en hel del lina som ska sopas ut även om man utan tvekan fick bra hjälp av den tunga skagit klumpen så kändes det inte rätt.
Efter lite rotande bland grejorna hittade jag en 10 ft polytafs och då kändes det genast bättre. I alla fall att lyfta och kasta traditionellt.
Skagit kast med circle C upplägg av linan funkade väl hjälpligt men allt annat än bra.
Sen är det väl som vanligt beroende på killen som håller i spöet till 98%.. Kan man inte kasta annars så inte fan blir det bättre med nya grejor.
Man måste nog hitta någon vänlig själ som kan visa grunderna och kanske korrigera och anpassa prylarna. Det jag är lite fundersam på är dock att köpa Rios skagit short som bara är 6,2 m och kanske bygga egna sjuktafsar utifrån sjuklinor på lösvikt och basera dessa utifrån rios MOW tips. Sammanlagd längd skulle då komma ner till ca 9 m vilket kanske skulle kunna funka bättre.. Mmm, har en del funderande att göra..
Resten av dagen så kastade jag mer traditionellt och det man kan säga är i allafall att jag är supernöjd med spöet! Det är lätt och härligt och trycker iväg grejorna med ett grymt tryck!
Det kändes redan nu som att det här kommer att bli det spö jag använder klart mest!

Lennart och jag fiskade av ett par fina sträckor där omkring grustaget.
Lennart lyckades få en liten brunöring på enhandsspöet men storleksmässigt var det väl inget att skriva hem om. En fisk var det dock!
Olika flugor provades och farten i hemtagning varierades men inget annat hände. Djupet var egentligen ingen faktor att dribbla med eftersom det var så pass lite vatten där vi fiskade.
Till slut gick vi tillbaka till bilarna och under denna period var jag nära svett-döden (om det nu finns någon sådan specifik död?).
Förra helgen blev jag nämligen rätt kall under dagen och hade därför klätt mig för en polarexpedition denna gång. Ett misstag visade det sig eftersom det var 10 grader varmare än senast..
Dubbla ull-långkallingar och byxa och på överkroppen dubbla ull-tröjor, vindtät skjorta, fleece tröja, Tjock arbetsskjorta.
Utanpå det så var det neoprenvadare och vadarjacka samt toppluva.
Det räckte med den förflyttning man gör mellan kasten för att svetten skulle tränga fram... Skönt när man fiskar, men ett helsike när man förflyttar sig.
Färden upp till bilarna var lång och en hel del uppför, så när man väl kom fram så var man dyblöt på utsidan, uttorkad på insidan och en huvudvärk som borde klassas som kulturminnesarv!

Lennart gav upp för dagen men jag tänkte att jag skulle göra ett kort stopp vid lögde bron innan jag for hem.
Där var jag precis på väg att göra mitt sista kast för dagen då det rycker till i spöet, fisk!
Ganska snabbt så anade jag dock oråd då det inte kändes som det ska. Det var både tyngre än vanligt men samtidigt lätt och ett annorlunda sprattlande.
Ser också ganska snabbt att det är felkrokat. Flugan sitter i ryggen på en 8 hg öring.
Så en snabb intagning och återutsättning senare så fick man konstatera att man fortfarande inte fått nåt..
Höstfisket går osedvanligt tungt. Börjar faktiskt misströsta mer än vanligt.. Och för att vara mig så säger det inte så lite..
Hösten är dock sen och temperaturer i vatten fortfarande höga. Kan det påverka?
Tillsammans med ett sjunkande vattenflöde i ån kanske fisken backat ut i indalsälven igen?
När det gäller denna å har jag ingen som helst koll på hur det normalt är, men det kanske kommer med tiden.
Jag måste köpa en termometer för att kunna kolla vattentempen mer exakt. Temperatur tror jag är en viktig parameter som man ska ha koll på.

Nåja, en skön dag vid älven och man lärde sig en massa saker, då kan man inte gnälla alltför mycket!

Må era fiskar bita med munnen!

Inga kommentarer: