fredag 16 juli 2010

Mot saxnäs!

Sitter med lite blandade känslor och väntar på att det ska bli söndag morgon. Då är det dags för årets första tripp till saxnäs och fiske i nedre ransarån.
Något som man sett fram mot sedan förra sommaren då man sist var där uppe.
Nu sammanfaller det tyvärr med den enda helgen som det verkligen händer nåt hemma i Ramsele, det vill säga "fordonsdan"
Det är en helg då alla återvänder till byn och det är en stor veteranbilsutställning, marknad mm.
Veckan kulminerar på lördag kväll med cruising genom byn och band som spelar utomhus centralt och folk går lite man ur huse för att umgås.
Normalt brukar man festa till lite under dessa dagar och försöka träffa vänner som man inte sett på ett tag.
Men nu har man istället spenderat dagen med att packa inför resan.
Missförstå mig inte nu, jag prioriterar fisketrippen och ångrar mig inte en sekund, men visst vore det trevligt att kunna få ta del av det bästa av två världar.
I morgon bitti så sticker jag först ner en sväng till Sollefteå där jag ska hämta Staffan (polare från sundsvall) på bussen då han är en av de tre som sticker på söndag morgon.
Den tredje snubben är svågern Anders. Vi har två dygn fiske i nedre selen då vi kommer att tälta och fiska.
Det som tyvärr inte ser ut att bli det bästa är vädret som verkar krypa ner ordentligt i temp i samband med att vi kommer upp och det brukar ha en avkylande effekt på fisket.
Men det spelar egentligen ingen som helst roll.
Jag kommer att få fiska i ett bra vatten med vacker omgivning. Jag har goda vänner med mig och vi bor bra bara någon meter från vattnet.
Blir det riktigt ruskväder får man väl springa runt lite med en streamer, dricka whisky och se vad det kan ge.

Må era saxnäs resor infalla på tider då inget annat händer!

Inga kommentarer: