måndag 19 januari 2009

Litteratur

Tjena!

Jag är tillbka efter lite trassel och återfall med huvvet, men börjar nu känna mig lite bättre igen.

Det sista inlägget som jag skrev var i frustration över att PO:s var stängt när jag skulle utnyttja mitt presentkort som jag fick i julklapp. Nu är presentkortet slut.. jag var iväg och köpte mig en 1/4 tuppsaddle svart (whting bronze) samt lite dubbing och guldfasantippets. Tanken med tuppsaddlen var att kunna binda några knott och TKK (För er som inte vet så ståt TKK=Två Kopulerande Knott)
Tyvärr så var väl den här tuppsaddlen lite för stor Passa bäst för flugor mellan 12-16) och jag får istället inrikta mig på att köpa en nacke istället. Verkar som att man på nåt magiskt sätt aldrig har rätt material...

Jag har också gjort ett inköp som jag nog aldrig kommer att ångra. Jag har nämligen köpt ett flugbindares bibel:
Flugbindning på mitt sätt av Lennart Bergqvist.

Om ni håller på med flugbindning eller planerar att ge er på det så är denna bok det första ni ska köpa. Efter det behöver ni aldrig någon mer litteratur av något slag.
Den innehåller allt man vill veta om flugbindning, verktyg och material.
Högklassiga bindbeskrivningar och förklaringar över vilken kuse som flugan imiterar samt hur man bör fiska den. Rent ut sagt underbar.
Alla jag pratat med har rekommenderat den och nu förstår jag varför.

Har snabbt bläddrat igenom den och så sakteliga börjat att lusläsa, men jag håller mig samtidigt och vill inte läsa den alltför fort. utan sakta smälta varje intryck. Höll tex. på att läsa sidorna om hur man använder en vingbrännare en hel dag. På det sättet har jag alltid en del läsning att se fram emot varje dag.

Nu blir jag så sugen på att läsa lite så jag ska gå ner och läsa avsnittet om tråd och tinsel i en halvtimma.

Ha det och må era whipfinishknutar aldrig gå upp!

Inga kommentarer: