måndag 29 december 2008

Trevligt och otrevligt

I går var jag med om en otrevlig sak och en trevlig sak.

Jag och Anna var och hälsade på Staffan och Anna med barn. När vi var på väg hem så fick jag se att det låg något på vägen så jag saktade in och tittade närmare. Där ligger en rådjursget som har blivit påkörd och ligger och slår med huvudet.. Nån har alltså kört på det men inte brytt sig tillräckligt för att stanna och se hur det gick..

Jag stannade bilen och gick ut för att se om jag hade något att slå ihjäl det med, men naturligtvis hade jag inget alls. Som tur är kommer det en bil till som stannar med en äldre farbror och hans fru. Han hade inte heller någon yxa eller dylikt men däremot en liten morakniv. Jag tänkte att det är bättre än inget. Fan heller att rådjuret ska ligga och plågas till döds. Farbrorn sade att han inte klarar av att ta ihjäl det så jag fick ta kniven och gå fram och förkorta getens lidande.

Jag har skjutit ett 50-tal älgar, ett flertal harar och fåglar, varit med om slakter på diverse tamboskap, skadskjutningar och eftersök, men jag har aldrig varit med om något värre.
Att gå fram till ett rådjur som tittar på dig med de stora ögonen, hålla fast det och avliva det, det kan jag säga inte är någon lek..
Alla ni som jagar eller har slaktat ett djur vet också hur de beter sig när man avblodar ett djur... huvva..
Hedanefter kommer jag alltid att ha hagelbössan liggandes i bilen för såna här tillfälllen.
Hade jag fått tag på den som körde på rådjuret i den stunden så vete fan om han/hon inte hade fått gå samma öde till mötes...

Det hände som sagt också en bra sak i går! När jag kom hem efter rådjursincidenten så tog jag mig en öl. Och denna gång funkade den som den skulle! Smaken var som vanligt god men den här gången förstärktes inte huvudvärk och yrsel, utan den gjorde mig bara lite mysig. Av rena farten tog jag och drack en till och även denna var bara av godo!!

Må era bilar aldrig drabbas av rådjur!

Inga kommentarer: